Reviews door prodigy
Zeer vernuftig in elkaar gebokst! ;-)
Parkeren: de locatie heeft geen eigen parkeergelegenheid, maar wij vonden er schuin tegenover snel een parkeerplaats en dit is (april 2022) een groene zone, waardoor je voor slechts €3 een dag lang mag parkeren in alle groene zones in Gent.
Onthaal: we werden vriendelijk en enthousiast onthaald. Omdat we op een weekdag geen handlangers hadden weten te ronselen, hadden we besloten de kamer toch maar met zijn tweeën te proberen (het minimum is eigenlijk drie spelers en die kan je inderdaad wel gebruiken, ik zou een groep van vier of zelfs vijf adviseren) en daarom was de uitbater zo vriendelijk ons een kwartier extra tijd te gunnen.
Kamer: anderhalf uur lang puzzelen en genieten! Eigenlijk krijg je hier twee kamers voor de prijs van een, want naast het ontsnappen en en passant ontdekken waarom je opgesloten was, kan je ook proberen de mysterieuze box te openen: dubbel genieten dus! Daarom en omdat de kamer niet lineair is, hoeft zelfs bij een groep van vijf niemand met zijn/haar duimen te staan draaien, want twee spelers kunnen alleen al met die raadselachtige kist even zoet mee zijn.
Om niet te verraden waar en waarom je ontwaakt (wat deel is van de charme van de kamer), moet ik ook vaag blijven over waarom we zo van deze kamer genoten hebben. Laat ons zeggen dat we het originele thema echt fantastisch vonden en vooral hoe dit zeer praktisch en inventief was uitgewerkt in de puzzels, zowel hi- als low-tech, waarbij je regelmatig 'out of the box' moet denken. Hoewel de kamer niet lineair is, zat er voor ons toch een duidelijke lijn is, want de paar keer dat we niet opschoten en van de goed meedenkende en niet te opdringerige spelbegeleider een zet in de juiste richting kregen, wisten we meestal waar het aan schortte, maar hadden we letterlijk weer iets over het hoofd gezien :-). Door dat coherente geheel van origineel verhaal, mooie aankleding en inventieve puzzels heeft de kamer voor mij net dat beetje extra, al kan ik me voorstellen dat mensen die minder affiniteit met het thema hebben er misschien minder enthousiast over zijn. Ik speel veel liever zo'n kamer dan de zoveelste Egyptische, Maya-, gevangenis of laboratoriumkamer.
Inventief en creatief hotelmoordmysterie
Parkeren: de locatie heeft geen eigen parkeerplaats, maar ligt aan het Vrijheidsplein in welke buurt je zeker in het weekend wel een parkeerplaats kan vinden, maar houd dus wel rekening met enige parkeertijd.
Onthaal: niet echt persoonlijk, want de introductie werd samen met een andere groep gedaan, waarbij elk type slot nog eens overlopen werd... Ook na de kamer stonden we zonder foto (zelf ook niet aan gedacht) al weer snel buiten.
Kamer: Ik kende de keten Let Me Out uit Polen van degelijke maar niet spectaculaire eerstegeneratieslotjeskamers, maar daar blijkt dit bedrijf alleen het naamgebruik van te hebben gekocht om daarna hun eigen ding te kunnen doen.
Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door hun meest recente hotelkamer, waar ze zeer inventief met de beschikbare ruimte zijn omgesprongen en zeer creatief zijn in de soorten puzzels. De kamer is lineair omgebouwd, er zit een goede flow in die mooi door het verhaal ondersteund wordt.
Grijp deze kans om het Oval Office te betreden!
Parkeren: de locatie heeft geen eigen parkeergelegenheid, dus houd rekening met enige parkeertijd in de buurt. Wij hadden op een zondagochtend geen enkel probleem vlakbij een parkeerplek te vinden, maar we vermoeden dat het op andere momenten drukker is.
Onthaal: Escape Rush is schitterend verkleed als een typische Britse kleermaker, Ravenswood, die dient als dekmantel voor hun geheime operaties. We werden in stijl en dus kostuum ontvangen door onze spelleider, die een stuk spraakzamer en enthousiaster was dan zijn ochtendcollega en waarmee we ook achteraf nog een tijd gebabbeld hebben.
Kamer: na een mooi introductiefilmpje en het in stijl achterlaten van je bezittingen, mag je de tijdmachine in en wordt je naar de kelder van het Witte Huis waar je een uur de tijd hebt om een stuk seleniet uit de geheime ruimte van het Witte Huis te stelen. De aankleding en afwerking zijn nog verzorgder dan hun Submarine Bunker: vooral het Oval Office zelf is verbluffend realistisch! Daar waar de puzzels in Submarine Bunker wat achterbleven, kunnen deze in The White House wel gelijke tred houden met het hoge decoratieniveau en passen ze ook perfect in het verhaal.
Conclusie: een goed op elkaar afgestemde en in elkaar grijpende combinatie van een tot in de puntjes verzorgde aankleding, een doortimmerd verhaal en goede puzzels die je niet mag missen!
Duik onder in deze indrukwekkende bunker
Parkeren: de locatie heeft geen eigen parkeergelegenheid, dus houd rekening met enige parkeertijd in de buurt. Wij hadden op een zondagochtend geen enkel probleem vlakbij een parkeerplek te vinden, maar we vermoeden dat het op andere momenten drukker is.
Onthaal: Escape Rush is schitterend verkleed als een typische Britse kleermaker, Ravenswood, die dient als dekmantel voor hun geheime operaties. We werden in stijl en dus kostuum ontvangen door onze spelleider, maar niet bepaald 'in character', want onze spelleider was niet overdreven spraakzaam of enthousiast en het was ons niet helemaal duidelijk of dat aan zijn Engels (de kamer kan alleen in het Frans of Engels gespeeld worden), zijn karakter of de vroege zondagochtend heeft gelegen :-). Ook na het spelen van de kamer stonden we na de foto al heel snel weer buiten.
Kamer: na een mooi introductiefilmpje en het in stijl achterlaten van je bezittingen, mag je de tijdmachine in en wordt je naar de Russische duikbootbunker getransporteerd waar je een uur de tijd hebt om de lancering van kernraketten te voorkomen. Door de beschikbare oppervlakte, de inrichting en afwerking zijn de ruimtes indrukwekkend en zetten ze de sfeer goed neer. De puzzels zijn zeker in thema, maar zijn niet van het niveau van de inrichting, want ze bestaan vooral uit doe-opdrachten die je moet volgen. Zonder ons te haasten en ook zonder hints stopten we de lancering met nog 26 minuten op de klok (en het record staat nog tien minuten scherper), dus ervaren ontsnappers komen hier met goed gevoel naar buiten, maar blijven puzzeltechnisch misschien op hun honger zitten als ze uit België komen of komen niet echt aan hun trekken, als ze uit Nederland komen ;-).
Conclusie: deze kamer is zeker de moeite waard vanwege de indrukwekkende inrichting en haar ruimtelijkheid, maar geniet er vooral van en verwacht geen wereldschokkende puzzels.
Koop snel een (gouden) kaartje en laat je meesleuren in en door deze filmqueeste!
Deze ervaring moet je hebben meegemaakt! Omdat Dudzele iets minder centraal ligt in het Nederlandse taalgebied, is dit avontuur nog een beetje onder de radar gebleven, maar daar zou wel eens snel verandering in kunnen komen, dus zeker voor de weekends zou ik zeggen: koop nu snel een kaartje, voordat ze voor de komende maanden zijn uitverkocht!
De coronalockdowns waren voor vele bestaande kamereigenaren een zware dobber die sommige uitbreidingsprojecten aanzienlijk vertraagd hebben, maar enkele anderen boden ze de tijd om hun nieuwe project in alle rust te verwezenlijken en tot in de puntjes bij te schaven. Dat geldt bij uitstek voor de The Push Mystery Rooms, de verrassende en spannende nieuwkomer die een jaar geleden kort voor de tweede lockdown opende en al snel over de tongen ging onder Belgische escapers.
Zodra het in 2021 weer kon, zijn we dus met zijn tweeën Houdini's Workshop gaan spelen en wisten toen meteen dat we met versterking terug moesten en zouden komen om The Movies te spelen. Dat was toen al een hele belevenis, maar is tijdens de zomer van 2021 verbouwd en uitgebreid tot een heuse 'ervaring' van maar liefst 100 minuten. Die dan ook €150 kost, maar dat dubbel en dwars waard is, want daarvoor zit je niet alleen op de eerste rang, maar ook middenin een fantastische queeste door filmland.
Wow, wat een verbluffend visueel snoepgoed en schier eindeloos spektakel krijg je hier voorgeschoteld tijdens je reis door de filmwereld! Aan het eind van de rit konden we de neiging om te applaudisseren niet onderdrukken en we zijn waarschijnlijk niet de enigen. 'This is Spinal Tap!' indachtig zou je het criterium sfeer hier graag met een 11 belonen ;-).
De kamer is zeker ook met zijn tweeën te spelen, maar ik zou adviseren om met een groep van vier te komen om vier paar ogen te hebben om al dit visueel snoepgoed in je op te nemen én er samen van te kunnen genieten. Het record najagen zou namelijk zonde zijn van deze immersieve ervaring. Regelmatig bevatten de uiteraard geheel thematische puzzels meerdere ingangen of vingerwijzingen en dankzij Arthus James weet je dat je op het goede spoor zit. En mocht het je door al die cinematografische knipogen duizelen en je niet meer weten waarnaar je op weg was: vervolg rustig je queeste, want op het einde zal je beloond worden en zal alles duidelijk worden!
Niet alleen het spelen van deze ervaring is een genot, ook het gezellig voor- en napraten met een gedreven ontsnapliefhebber én perfectionistische kamerontwerper en -bouwer als Anthony, die voor elke kamer uitgebreid de tijd voor een groep neemt (die dus zijn onverdeeld aandacht heeft) en in zijn streven naar perfectie constructieve reacties van spelers ter harte neemt. Dus als jullie nog verbeterpuntjes zien of details in de afwerken, aarzel niet het te vermelden.
Spannende en uitdagende bier(bre)inbreker!
Parkeren: je kan niet echt gratis parkeren voor de buur, maar tegen betaling wel onder de deur, want de kamer ligt aan het Zand, waaronder de parkeergarage ligt. Als je er een kwartier wandelen voor over hebt, kan je ook gratis parkeren in de Magdalenastraat.
Na de hartelijke ontvangst door de eigenaresse en gezellige babbel over hun bedrijf en de escapesector in het algemeen, werden we met een koffertje en aantekeningen het huis van de familie Zotmans ingelaten om hun eeuwenoude bierrecept te stelen.
Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door deze moderne inbreekkamer die verraderlijker is dan aanvankelijk misschien lijkt. Dat komt ook door de aantekeningen van je handlanger Xavier die je als hulp meekrijgt en die gaandeweg steeds minder nuttig worden. De kamer bevat zeer uiteenlopende mechanismen en technieken en ook de settings veranderen sterk. Er zitten nogal wat doe-elementen in de puzzels en samen met de interactie met de bewaker zorgt dat voor een dynamische en spannende, maar zeker niet enge kamer.
Bij ons verliepen de meeste puzzels vrij vlot, maar ik kan me voorstellen dat een of twee behendigheidspuzzel soms voor frustratie kunnen zorgen, omdat na een tijd de bedoeling wel duidelijk is, maar de uitvoering lang in beslag neemt. Daar waar de aankleding van de huiskamer van de Zotmans je nog echt meeneemt in de sfeer van een oud familiehuis, is ze elders wat spaarzamer/strakker, wat een beetje als een stijlbreuk voelt.
Maar grosso modo dus leuke inbreekkamer die ik iedereen kan aanraden!
(Deze bespreking slaat op hun tweede kamer, Western Escape, die op deze website echter nog niet is toegevoegd).
#209 Aangenaam verrast door deze uitdagende tweedegeneratiewesternkamer!
Een ontsnaplocatie die op een industrie- of bedrijventerrein is gevestigd, is in mijn beleving vaak een goed voorteken, want je ziet dan regelmatig dat de eigenaars het geld dat ze uitsparen omdat ze geen dure centrumlocatie hoeven te huren of kopen, investeren in een mooie kameruitvoering. Bovendien is parkeren zelden een probleem, zo ook hier niet.
Bij aankomst krijg je al een indruk van de beperkte omvang van de kamer, wat altijd een beetje jammer is en mijn verwachtingen vooraf wat temperden. Die scepsis verdween in de kamer als sneeuw voor de zon, want de kamer is zeer mooi en geheel in thema aangekleed en zit boordevol puzzelelementen, zodat de relatief beperkte ruimte nooit stoorde. Wat ons ook erg aansprak, was dat de puzzels en mechanismen zeer divers waren: sleutels, cijfersloten, lettersloten, doepuzzels, optische, akoestische, magnetische en elektrische systemen enz.
De kamer is niet-lineair en met name in het begin word je overweldigd door alle aanknopingspunten en mogelijkheden die je tegenkomt. De enthousiaste individuele spelbegeleidster volgde goed en gaf ons op het juiste moment aanwijzingen, zodat we nog net op tijd konden ontsnappen! Maar als toch aardig op elkaar ingespeeld duo hadden we er onze handen vol aan, dus deze kamer is echt een mooie uitdaging voor ervaren duo's. Het was wellicht ook leuk geweest om deze kamer met een ploeg van vier te spelen, zodat je met zijn tweeën aan een puzzel kan werken in plaats van alleen (nu probeerden ons steeds zo veel mogelijk op te splitsen) en misschien ook iets meer van de kamer kan genieten, want nu hadden we voortdurend haast, dus we hadden misschien graag wat meer tijd gehad om alles rustig te kunnen overdenken en doorzoeken. Anderzijds kan je elkaar met zijn vieren soms fysiek wat in de weg lopen, dus misschien is een 'crew' van drie ideaal.
#203 Dit is de meest recente kamer van Enygma op hun nieuwe vestiging, waar als alles goed gaat, in het najaar van 2021 de School of Wizardry (Haar Potterkamer) geopend zou worden. Nautilus is daar meteen in drievoud gebouwd (voor competitie- en teambuildingmodus).
Je hebt als team een uur om de nieuwe superonderzeeër Nautilus te stelen. De grote kracht van deze kamer zijn de aankleding en de techniek die duidelijk een stap hoger ligger dan hun eerdere kamers, zorgen voor een zeer realistische sfeer (voor een moderne remake van een negentiende-eeuwse onderzeeër) en staan garant voor veel diverse mechanismes en handelingen.
De verhaalopbouw zit goed in elkaar, maar de doorloop kan nog wat gestroomlijnd worden. De kamer bevat zowel parallelle als lineaire gedeeltes en tijdens sommige lineaire stukken stonden twee ploegleden soms wat met hun duimen te draaien en bovendien was het voor ons niet altijd even duidelijk wat de onderzeeër van ons wilde.
#190 De meest recente en voor mij ook de leukste kamer van Escape Prod. Escape Prod ligt letterlijk op een steenworp van Manneken Pis, maar is zeker geen toeristenval die met een paar middelmatige kamers snel binnen willen lopen, maar een ontsnapcentrum dat ik buitenlandse ontsnappers die meteen ook wat van de stad willen zien, altijd met een gerust hart kan aanbevelen. Het is (waarschijnlijk vanwege de hoge vastgoedprijzen in het centrum) in niet-coronatijden echter wel een 'lopendebandlocatie' met een omlooptijd van anderhalf uur, dus verwacht geen uitgebreide nabespreking, wel een leuke foto die je zelf met rekwisieten mag maken in hun eigen cabine en waarvan je meteen een afdruk meekrijgt. In het weekend kunnen kamers ook in het Nederlands gespeeld worden, door de week alleen in het Frans of het Engels.
De grote kracht van deze kamer is de verzorgde aankleding en afwerking, waardoor je je ongeloof graag even opschort en je al iets makkelijk kan voorstellen dat je echt in een ruimteschip zit. De puzzels passen inhoudelijk en vormen allemaal goed bij het thema, zijn makkelijk identificeerbaar, alleen kan de uitvoering soms even in beslag nemen.
#186 Weer schitterend introductiefilmpje, dat we echter al op de site en in de e-mail gezien hadden en dat verwachtingen wekte die niet helemaal werden ingelost, omdat we het minder goed vonden aansluiten op de uiteindelijke opdrachten in de kamer.
Ruimteontsnappers vergen hoe dan ook een flinke portie 'suspension of disbelief' (en de 'ingetogen' aankleding maakt dat niet makkelijker), maar eens je die gedachtensprong in het heelal hebt gemaakt, krijg je hier een aantal leuke puzzels die goed ploegenspel vereisen. En ook goede muziek daar in de ruimte ;-).
Meesterlijk...tot vlak voor het einde...
#189 Net als bij alle kamers van de Gouden Kooi ook hier weer een professioneel gemaakt introductiefilmpje, dat je echter al op de website en in de herinneringsmail gezien hebt.
Van de vier gewone kamers van de Gouden Kooi (Het geheim van Sint-Rumoldus is een klasse apart) steekt deze er persoonlijk wel bovenuit door de wat verzorgdere afwerking en aankleding, de op het verhaal afgestemde puzzels en de effecten die een inbraaksfeer creëren. Daarom is het des te betreurenswaardiger dat het einde wat rommelig en chaotisch is: zonder iets te verraden, zou dat wat 'waterdichter' gemaakt kunnen worden.
Maya-hí, maya-há, maya-mwahmwah (vrij naar O-Zone ;-))
#188 Ook hier weer mooi introductiefilmpje, dat we echter al kenden van de site en van de herinneringsmail. Nu moet ik toegeven dat Mayakamers niet mijn favoriet zijn: aangezien Maya- of Egyptische thema's vaker voorkomen, zie je regelmatig dezelfde vormelijke en inhoudelijke elementen terugkeren in de puzzels en moeten ze het dus vaak van hun aankleding en speciale effecten hebben. En op dat laatste punt werd ik niet echt van mijn sokken geblazen in deze kamer: veel cijferslotjes, een mechanisme dat niet helemaal goed werkte en ook de aankleding had wat exuberanter gekund.
Rammelend verhaal en rammelende kettingen...
#187 Voor je de kamer ingaat, krijg je ter inleiding een mooi filmpje te zien, alleen... is dat hetzelfde filmpje als op hun site staat en als je een paar dagen van tevoren toegemaild krijgt, dus met een beetje pech, heb je het inmiddels al een paar keer gezien... Ik snap dat ze dat mooie filmpje als 'lekkermaker' willen uitspelen, maar misschien hadden ze voor het betreden van de kamer dan nog een ander, iets concreter filmpje kunnen maken, waar je als detective inmiddels al in Oostenrijk bent en op het punt staat de hut te betreden.
Eenmaal binnen is het op een paar attributen na ook niet heel duidelijk dat die hut in Oostenrijk staat: het hadden even goed de Ardennen kunnen zijn. De kamer bevat enkele originele puzzels en mechanismen, maar de afwerking is soms wat slordig en het einde vonden we teleurstellend.
#184 Kasteelheer-lijke onderdompeling in een negentiende-eeuws koetshuis!
De grote kracht van deze kamer schuilt voor ons in de sfeer en het origine lokale thema: een authentieke locatie in combinatie met aankleding, ontvangst en verhaal (waar enkele authentieke elementen voor zijn gebruikt!), waar de puzzels goed op aansluiten.
Dat de techniek volledig eerste generatie is, stoort door het historische thema (dat zich in de negentiende eeuw situeert) niet, alleen de elektrische klok valt daardoor wat uit de toon, die had misschien vervangen kunnen worden door een analoge oplossing (bv. zandloper?).
#185 Kamers maken rond het thema Jumanji of ook Alice in Wonderland is altijd riskant, want die wekken bij ons - en wij zullen vast niet de enigen zijn - altijd hoge verwachtingen vanwege de letterlijk en figuurlijk fantastische beelden die de verhalen en films oproepen, verwachtingen die dan soms niet ingelost worden in de kamer. Het zijn kamers die je of meteen groots en goed moet doen, of niet.
Wel, bij Missing Link zijn onze verwachtingen ruimschoots ingelost: toen we weer buiten stonden, hadden we echt het gevoel een klein avontuur te hebben beleefd (zonder dat het overigens eng is), de aankleding is zeer sfeervol en de puzzels sluiten goed aan bij het thema!
Mission Impossible (not quite) meets Night at the Egyptian Museum
#182 In Mission Museum ben je een gespecialiseerde dievenbende die uit het Egyptisch museum een waardevol object moeten stelen voor een van de medewerkers. Je krijgt daarvoor een kofferkistje mee met enkele zaken die van pas kunnen komen en waar op het deksel de nog resterende tijd aftelt en eventuele boodschappen van die medewerker verschijnen (hints): inventieve oplossing om niet in elke ruimte een sfeerdoorbrekend scherm op te moeten hangen.
Wat op het eerste gezicht en ook bij binnenkomst een hoogtechnologische op en top tweedegeneratiekamer lijkt, blijkt na enige tijd echter meer oude wijn in nieuwe zakken oftewel eerstegeneratiepuzzels met een tweedegeneratiesausje erover. Ik moet het vaag houden om niets weg te geven, maar verwijs dan met name een bepaald centraal element waar veel puzzels (een beetje te duidelijk) aan gerelateerd zijn en wat wij een beetje een zwaktebod vonden. Voordeel ervan is wel dat de kamer niet-lineair is en dus ook geschikt voor iets grotere groepen, die zich dan kunnen opsplitsen.
De kamer heeft zeker enkele spectaculaire effecten, maar wist het aanvankelijke wow-effect niet helemaal waar te maken: met dit thema zat er meer in qua spelverloop, hadden we het gevoel.
Boeiende kamer! :-)
#181 Deze zeer inventieve indiekamer is gebouwd door een binnenhuisarchitect die enkele jaren geleden zo zwaar besmet raakte met het goedaardige neefje van corona, namelijk het ontsnapvirus, dat hij besloot zijn creativiteit in de strijd te gooien om van zijn hobby zijn nevenberoep te maken.
Onthaal: de kamers zijn gelegen in het ruime werkpand waar heel slim ook een mooie en intieme bar annex ontvangstruimte is voorzien voor een rustige inleiding.
Kamer: de kamers bevat - niet toevallig - een bonte mengeling aan laag- en hoogtechnologische mechanismen en puzzels die vaak goed i het verhaal passen. Het mag niet verrassen dat de inrichting en aankleding zeer goed verzorgd waren! Het enige kleine storende detail in dat opzicht zijn (of waren, want vermeld in feedback, dus misschien worden ze een dezer dagen vervangen) de stickertjes die aangeven dat een voorwerp wel mag worden aangeraakt, maar geen onderdeel is van het spel: goed bedoeld en ook nuttig, aangezien er in sommige delen vele fraaie decoratieve attributen staan, maar ze doorbreken de 'magie' (om in het thema te blijven :-)) wel een beetje.
Wij speelden de kamer met zijn tweeën en zijn er - met de nodige hints - maar net op tijd uitgeraakt en hadden de indruk dat we nog wel twee paar handen en ogen extra konden gebruiken (zodat we ook iets meer tijd zouden hebben om van de kamer te genieten, omdat je minder onder tijdsdruk staat), dus we kunnen niet wachten om de andere kamer(s) te komen spelen, maar dan brengen we wel versterking mee.
Conclusie: maar liefst 70 minuten langs de meest uiteenlopende puzzels mogen doen in een schitterend ingerichte indiekamer voor slechts €70 (voor twee personen): topkamer, we kunnen niet wachten op de volgende!
#174 Persoonlijk heb ik deze puzzel- en doekamer met veel plezier gespeeld (meer dan je zou vermoeden op basis van de score), maar objectief veel er helaas wel het een ander op de kamer aan te merken:
- Het verhaal (je bent opgesloten in een Egyptische graftombe) komt niet echt terug in inhoud en thematiek de puzzels, die vaak wat te modern zijn voor het thema.
- De aankleding is een gemiste kans, want met dit thema viel meer te doen, en het materiaal vertoonde soms wat schade/slijtage of kwam te makkelijk los.
- Bij twee puzzels vonden we de logica een beetje rammelen.
Persoonlijk sprak het praktische en laagtechnologische karakter van de kamer me aan: lekker ongecompliceerd puzzelen en uitvoeren, zonder dat je je bijvoorbeeld door lappen tekst hoeft te worstelen.
Je kan op drie manieren aanwijzingen krijgen: via de portofoon, via het scherm of door op een apart klein schermpje op de video's van verschillende puzzels te drukken (als er bij een puzzel een cijfer in een vierkant staat, verwijst die naar een hulpvideo, die cijfers zijn verder geen onderdeel van het spel). Wij kozen voor de competitieve modus, waarbij je meestrijdt voor het klassement, geen spontane aanwijzingen van de spelleider krijgt, maar erom moet vragen en er per gevraagde aanwijzing drie minuten bij je ontsnaptijd wordt opgeteld.
Wij hebben de kamer met zijn tweeën gespeeld, hebben (achteraf gezien) bij een puzzel te lang gewacht met het vragen van een aanwijzing en zijn dan ook niet ontsnapt, maar voor ervaren spelers het is zeker een leuke uitdaging om te kamer met zijn tweeën te spelen. Vanwege een praktisch onderdeel zou ik echter eerder aanraden de kamer met zijn drieën of vieren te spelen.
Leuke, technisch goed in elkaar zittende kamer met een paar frustrerende details.
De kamer is onderdeel van het Kinepoliscomplex en je krijgt het originele introductiefilmpje dan ook in stijl in een eigen filmzaaltje te zien! Daarin krijg je de opdracht om 1) in het museum in te breken; 2) vier specifieke schilderijen te stelen; 3) met die schilderijen te ontsnappen. Vooral de aankleding van het museumgedeelte is mooi aangepakt, waardoor je echt het idee hebt dat je in een museum bent.
De puzzels zijn mooi vorm gegeven, sluiten goed aan bij het museumthema en zeer divers in techniek (mechanisch, magnetisch, elektrisch). Op een paar punten vonden we de wijze waarop je informatie moest combineren om tot de oplossing te komen wat minder logisch, maar dat kan ook aan ons gelegen hebben :-).
Zonder te veel te willen verklappen, was er ook een terugkerend element dat voor ons (we speelden maar met twee) uitdagend en frusterend bleek en dat er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat we het museum niet met waardevolle schilderijen, maar met handboeien verlieten :-). Daarom kunnen we aanraden om deze kamer minstens met zijn vieren te spelen.
Sympathieke puzzel- en doekamer met tal van ingenieuze mechanismen. De puzzels zijn niet de moeilijkste, dus de kamer is bij uitstek geschikt als kennismakingskamer of om met kinderen te spelen.
Goed hintmechanisme: je mag zelf niet om hints vragen, maar als de spelleider vindt dat je wel een hint kan gebruiken, omdat je anders krap in de tijd komt te zitten, klinkt er een telefoongeluid. De hint zelf verschijnt echter pas op het scherm, nadat je zelf op een knop hebt gedrukt, dus geen ongevraagde hints!
Wij hebben de kamer in het Frans gespeeld, maar ze kan ook in het Engels en het Nederlands gespeeld worden: de weinige teksten in de kamer zijn drietalig en waarschijnlijk wordt er met standaardhints gewerkt.
Toffe indiekamer van de tweede generatie rond origineel lokaal thema: een steenkoolmijn waarin wat waardevollers is aangetroffen dan steenkool... Zeer gevarieerde mechanismen en puzzels, mooi interieur: echt leuk om te spelen! De beste kamer die ik in Charleroi gespeeld heb (nu zijn er anno september 2020 ook nog maar drie over), beslist aanrader als je daar toch ben, want de kamer kan ook in het Engels gespeeld worden.
We hebben de kamer met de zijn tweeën gespeeld en mochten er daarom 75 minuten over doen in plaats van 60 (voor nog steeds maar €64, dus uitstekende prijs-kwaliteitverhouding), maar die 75 minuten hadden we ook nodig, want het was flink aanpoten.
Er werd uitgebreid genomen voor inleiding en nabespreking, maar toch een technisch minpuntje voor de begeleiding, omdat die geschiedde per portofoon (op zich al wat minder ideaal) en er interferentie op de lijn bleek te zitten, waardoor we op een bepaald moment stemmen en contactgeluiden van andere portofoons hoorden.
Het uitgangspunt van deze kamer is origineel: je moet levensboom Kalikazan van de dood redden in het pikkedonker! Verwacht dus geen klassieke escaperoom met mooie visuele raadsels: in deze eerstegeneratiekamer met een hoog 'doegehalte' moet je een beroep doen op je andere zintuigen...
Vanwege de audiogedeeltes en de belangrijke rol van de ons goed volgende spelleider kan deze kamer waarschijnlijk alleen in het Frans gespeeld worden (we hebben niet gevraagd of het ook in het Engels kon. We hebben de kamer met zijn tweeën gespeeld en zijn er met de nodige hints wel uitgekomen, maar een paar extra handen was welkom geweest, dus een groepsgrootte van drie of vier lijkt me ideaal (maar ook niet meer, want dan ontstaan er al snel communicatieproblemen, omdat je alles moet beschrijven).
#148 Duidelijk onze favoriet van de twee kamers van Break Free vanwege de sfeer in het eerste gedeelte en enkele originele doe-puzzels verderop. We hebben de kamer met zijn tweeën gespeeld, maar dat was een uitdaging, want deze kamer is meer geschikt voor een wat grotere groep: zeker vier, maar ook vijf of zes.
Het is een 'anderhalvegeneratiekamer' met aanvankelijk vrij veel slotjes, maar ook enkele originele praktische puzzels en elektrische mechanismen. Je begint in een leuke eilandvibe met echt zand, maar verderop had de aankleding soms wat verzorgder/afgewerkter gekund. Goede spelleiding die ons spel goed 'las', waardoor we uiteindelijk slechts een hint nodig hadden.
#147 Io Vivat 2.0! Weer een episode uit de serie met het levensverhaal van Kika Van Hoof als paraplu en kapstok: haar studententijd. Je moet inbreken in de studentenvereniging van Kika en hun schild stelen. Net als bij Wanted is niet zo zeer het verhaal van belang (dat dient als kapstok), maar vooral de sfeer, want die is echt een schot in de roos voor een studentencafé van rond de eeuwwisseling!
Op en top tweedegeneratiekamer waar bijna geen analoog slotje aan te pas komt en die dus veel van je denk- en associatievermogen eist. Zeer originele en inventieve puzzels en mechanismen! Ik zal niets verklappen, maar ook de wauw-factor ontbreekt niet...!
Duik in de schatkamer!
#146 Kom zeker wat te vroeg of voorzie achteraf genoeg tijd om te genieten van de schitterende ontvangstruimte die je meteen helemaal in de sfeer brengt! Zo'n ruimte bouw je niet voor maar een kamer, dus dat belooft wat, want de eerste kamer was al om van te smullen!
Het introductiefilmpje is grappig, maar zeker voor de ervaren ontsnappers na een tijd wat langdradig.
Dan de kamer zelf (en zonder iets weg te geven): je moet bepaalde voorwerpen zien op te sporen uit de collectie van wereldreiziger en verzamelaar Ferdinand Memphis. De kamer voelt dan ook aan als een lange (je hebt maar liefst 75 minuten de tijd) schattenjacht met een hoog Goonies-gehalte die op tal van vaardigheden een beroep doet...
Leuk hint- en volgsysteem met knop om hints te vragen en tablet waarop de hints dan verschijnen.
Zeer vriendelijke ontvangst en accurate begeleiding door gastvrouw en -heer wier tenues helemaal aansluiten bij de negentiende-eeuwse sfeer van de ontvangstruimte.
Kortom: aanrader, we zijn benieuwd naar de volgende kamers!
Misschien geen grote spektakel kamer die je met wauw-effecten van je sokken blaast, maar zeer solide en inventieve indiekamer met leuke puzzels, wat ons betreft zeker de moeite waard.
Ook originele en grappige introductievideo waarin de gebruikelijke regels 'handmatig' aanschouwelijk worden gemaakt. Sympathieke en enthousiaste eigenaar spelleider die zich verkleed voor introductie en wat moeite doet voor de inleiding. Wij speelden de kamer in het Frans, ze kan ook in het Engels gespeeld worden.
We hebben de kamer met twee personen gespeeld (budgetvriendelijk tarief van €60) en zijn er net niet uitgekomen (door een stomme aanname op het eind met een handboek), maar groepen van twee, drie of vier spelers lijkt ons de ideale grootte.. Grotere groepen van vijf of zes lopen elkaar hier misschien voor de voeten.
Wauw! Absoluut de beste kamer die ik in Wallonië gespeeld heb, kan zich meten met de Vlaamse topkamers! Ik wil niet te veel verklappen, maar 'schijn bedriegt' is de rode draad, zonder dat er echt een verhaal is, maar dat stoort absoluut niet. De eerste ruimte is al meteen betoverend en dat is pas het begin...
Wij hebben de kamer met zijn tweeën gespeeld en dat is te weinig voor zo'n kamer (dan ook niet gehaald), ik zou de kamer zeker met een groep van vier of vijf spelen. Wij hebben de kamer in het Frans gespeeld, maar de kamer zelf is vrij taalloos en de hints komen op scherm, dus als ze die vertaald hebben, kan de kamer misschien ook in het Nederlands gespeeld worden (de site kan alvast een Nederlandstalige versie), maar anders zeker in het Engels.
#143 Aangenaam verrast door deze pittige en mooi uitgewerkte kamer. De twee thema's en het verhaal zijn al vaker gebruikt, maar de puzzels (en bijbehorende ontsluitingsmechanismen)zijn divers, origineel en sluiten goed aan op het verhaal en ook de aankleding is dik in orde. Omdat de kamer lineair is en sommige ruimtes wat kleiner zijn, lijkt ze me minder geschikt voor grotere groepen: twee, drie of vier lijkt me ideaal. Voor ervaren spelers is het zeker een leuke uitdaging om de kamer met zijn tweeën te spelen (ze hebben budgetvriendelijk tweepersonentarief): wij hebben het net niet gehaald, maar dat was te wijten aan onze onhandigheid.
Goed hintmechanisme: je mag zelf niet om hints vragen, maar als de spelleider vindt dat je wel een hint kan gebruiken, omdat je anders krap in de tijd komt te zitten, klinkt er een telefoongeluid. De hint zelf verschijnt echter pas op het scherm, nadat je zelf op een knop hebt gedrukt, dus geen ongevraagde hints!
Wij hebben de kamer in het Frans gespeeld, maar ze kan ook in het Engels en het Nederlands gespeeld worden: de weinige teksten in de kamer zijn drietalig en waarschijnlijk wordt er met standaardhints gewerkt.
#142 Na een leuke en duidelijke introductievideo (met de gebruikelijke do's en dont's, maar ook met handige informatie over waar je niet hoeft te kijken, wat veel tijd bespaart), mag je de kamer in en krijg je daar ook in videovorm het verhaal en je opdracht te horen en begint je tijd meteen te lopen. Sommigen houden daar niet van (omdat ze zich misschien niet kunnen bedwingen om mentaal al te gaan zoeken en puzzelen in de kamer), maar wij vinden het wel fijn om eerst een paar minuten met de kamer kennis te maken, zonder dat je al koortsachtig moet gaan zoeken en puzzelen.
Het is erg subjectief, maar wij werden helemaal blij van het circusthema van al zijn kleuren, geluiden en puzzels van dien. Veel beter dan in de Hunterkamer sloten sfeer, aankleding, puzzels en verhaal mooi op elkaar aan. Het is meer een zoekkamer dan Hunter, maar de puzzels zijn daarentegen wat makkelijker: de ideale kennismakingskamer.
Heerlijke puzzelkamer
#141 Na een leuke en duidelijke introductievideo (met de gebruikelijke do's en dont's, maar ook met handige informatie over waar je niet hoeft te kijken, wat veel tijd bespaart), mag je de kamer in en krijg je daar ook in videovorm het verhaal en je opdracht te horen en begint je tijd meteen te lopen. Sommigen houden daar niet van (omdat ze zich misschien niet kunnen bedwingen om mentaal al te gaan zoeken en puzzelen in de kamer), maar wij vinden het wel fijn om eerst een paar minuten met de kamer kennis te maken, zonder dat je al koortsachtig moet gaan zoeken en, in dit geval, puzzelen, want daar moet deze kamer het van hebben, haar zeer diverse en enkele originele puzzels.
Ook de (ont)sluitingsmechanismen zijn divers: de meeste mechanisch, maar ook wat meer verfijnde technieken. Het verhaal is niet het origineelste dat we ooit gehoord hebben, maar de puzzels sluiten er redelijk goed op aan.
We hadden de flow van de kamer al snel te pakken en op die flow zeilden we hintloos door kamer!
Kamer voor doordenkers
#140 Sympathieke eerstegeneratiekamer voor puzzelaars. Je wordt niet van je sokken geblazen door verbluffende techniek, want die is puur eerste generatie, slotjes bij de vleet dus. De decoratie is redelijk sober, dus geen geniepig zoekwerk, het is meestal betrekkelijk duidelijk wat de puzzels zijn en daar moet de kamer het van hebben, want die zijn origineel en naar ons aanvoelen soms behoorlijk pittig (maar misschien is dat subjectief en doorgrondt een groep van vier een puzzel waar wij met zijn tweeën tien minuten op hebben staan kijken, in een oogopslag ;-) ).
Het verband tussen verhaallijn, puzzel en locatie (de Citadel van Namen) had wat beter in de verf gezet kunnen worden.
De kamer kan alleen in het Frans gespeeld worden, maar de meeste puzzels zijn niet al te taalafhankelijk, het kan ook volstaan dat een iemand uit de groep voldoende Frans begrijpt om de biografieën van de verdachten door te lezen. Wij hebben de kamer met twee gespeeld (voor slechts €64, want de tarieven zijn afhankelijk van het aantal spelers), hadden 3 hints nodig en hadden een kleine drie minuten over, dus met zijn tweeën is het een uitdaging.
Sympathieke spelbegeleider die je niet zal bombarderen met hints en je dus rustig ruim tien minuten laat worstelen op een moeilijke puzzel, zolang je nog voldoende tijd hebt, maar ook wel de klok in de gaten houdt om te voorkomen dat je onvoldoende tijd hebt voor de rest van de kamer.
#138 Zeker de meer donkere kamer van de twee met een zeer inventieve verscheidenheid aan slotjes, mechanismen en puzzels. We hebben de kamer met zijn tweeën 's avonds gespeeld, dus misschien lag het aan ons en waren we niet scherp, maar we konden de logische flow niet altijd vinden (bv. welke informatie-elementen we voor welk slot nodig hadden).
Budgetvriendelijke tarieven op basis van het aantal spelers, dus ideaal om met zijn tweeën (€60) of drieën (€81) te spelen.
Absolute 10 voor service en inzet, want we hadden 's middags pas gebeld en konden 's avond op tijdstip naar keuze terecht. Bij aankomst bleek de door ons gekozen Beachkamer door de overvloedige regen van de afgelopen dagen lichtjes onder water te staan - o ironie :-) - dus konden we deze kamer met korting spelen!
Mooie speurkamer!
#129 Mooie 1.5-kamer met zowel slotjes als meer verfijnde mechanismes en uitdagende puzzels die goed speur- en redeneerwerk vereisen. De puzzels sluiten ook goed aan op het logische verhaal en er zit een goede flow in de kamer.
De tekst in de kamer zijn drietalig, maar begeleiding in het Nederlands is niet altijd mogelijk (wij hebben de kamer in het Frans gespeeld).
Coco wants a cracker
#127 Leuke piratenontsnapper, waarbij je uit de kajuit van piratenkapitein Cortez moet ontsnappen en een Brits kroonjuweel moet terugroven. Daarvoor moet je allerlei nautisch geïnspireerde puzzels oplossen om zowel klassieke hang-/cijfer-/lettersloten te openen als magneetsloten bij het juist uitvoeren van een handeling. De brutale papegaai Coco houdt een oogje in het zeil en begeleidt je daarbij als hulp annex stoorzender :-).
We hebben de kamer in het Frans gespeeld (Engels kan ook, Nederlands is niet mogelijk) en weten dus niet hoe grappig of ad rem Coco in het Engels uit de hoek kan komen.
Klein, maar zeer fijn en pittig: ideaal voor twee personen!
#126 De kamer heeft een zeer origineel uitgaanspunt, namelijk een hikikomori: een jongere die zich in zijn kamer opsluit en nauwelijks nog contact heeft met de buitenwereld. Als onderzoekers moet je erachter zien te komen waarom hij zich zo opsluit en wat zijn geheim is.
De inrichting en aankleding is geheel in thema: klein, maar fijn! De Japanse huisvestingstraditie getrouw is het uiteraard geen erg grote kamer, maar de puzzels zijn origineel, pittig en sluiten goed aan op het thema. Ideale kamer voor twee personen (en daarvan zijn er niet zo veel), met bijbehorende prijs: €59.
Leuk introductiefilmpje (al zijn het de gebruikelijke waarschuwingen) en coole inleiding door de spelleider. De kamer kan ook in het Engels gespeeld worden.
Cool!
#125 Coole inbreek- ipv ontsnapkamer in een jaren '70-jasje. Je moet een diamant stelen uit een bank met jaren '70-aankleding en -technologie. Leuk introductiefilmpje (al zijn het de gebruikelijke waarschuwingen) en coole inleiding door de spelleider.
Erg fijn en budgetvriendelijk zijn de tarieven op basis van het aantal spelers. Op hun site staat dat de kamer voor 3-6 personen is, maar wij hebben de kamer met zijn tweeën gespeeld (je betaalt dan wel alsof je met zijn drieën speelt, dwz €66) en ook dat is doenbaar. Een teamgrootte van drie of vier lijkt ons ideaal, bij vijf of zes spelers zou het in sommige ruimtes wat druk kunnen worden.
De kamer kan ook in het Engels gespeeld worden en onze enthousiaste spelleider (tevens mede-eigenaar) sprak een paar woorden Nederlands.
Van je notaris moet je het hebben?
#115 De kamer heeft een origineel verhaal en uitgangspunt: een corrupte notaris zou het octrooi op het monopoliespel verduisterd hebben van zijn klant, een overleden familielid en als erfgenaam heb je een uur om het terug te stelen uit zijn kantoor. Het is een echt kantoor in de zin dat er soms klanten bellen en de notarisklerk soms binnenkomt om te waarschuwen hoe lang je nog hebt, voordat de notaris terugkomt, wat de spelflow soms wat verstoort. Leuke en paar pittige puzzels waar we met twee soms wat hulp bij nodig hadden.
Transcendentaal goed!
#111 Weer een topkamer in België die maar blijft duren met puzzels en aankleding die volledig aansluiten op het thema!
Verrassend leuke puzzelkamer
#98 Escape Prod ligt letterlijk op een steenworp van Manneken Pis, maar is zeker geen toeristenval die met een paar middelmatige kamers snel binnen willen lopen. Het is (waarschijnlijk vanwege de hoge vastgoedprijzen in het centrum) echter wel een 'lopendebandlocatie' een omlooptijd van anderhalf uur, dus verwacht geen uitgebreide nabespreking, wel een leuke foto die je zelf met rekwisieten mag maken in hun eigen cabine en waarvan je meteen een afdruk meekrijgt!
Door de week kunnen de kamers niet in het Nederlands gespeeld worden, alleen in het Frans of het Engels, maar een van de Franstalige medewerkers hoorde dat we Nederlandstalig waren en schakelde meteen over op Nederlands. De inleiding is op beginnende escapers gericht (je krijgt 3 'tips': zoeken, communiceren, nadenken :-) ), maar maak daarna duidelijke afspraken over de hints (zo wilden wij geen ongevraagde hints, maar zodra zij dachten dat we er een nodig hadden of achterliepen op schema, de vraag of we een hint zouden willen en het duurde even voordat dat duidelijk was).
De kamer zelf moet het vooral hebben van de zeer inventieve en originele doe- en combinatiepuzzels die zijn opgehangen aan het verhaal, dat dus vooral dient als thematische achtergrond. Dit is hun meest uitdagende kamer van de drie, er valt behoorlijk wat te doen en te combineren, dus doorwerken is het devies. We waren met zijn drieën, hebben twee keer een vastgezeten (een keer kwamen we er zelf uit en een hint nodig gehad) en zijn uiteindelijk met nog maar een minuut over ontsnapt.
Aangename verrassing!
#93 Zeer inventieve kamer over twee verdiepingen van een oude toren met een combinatie van eerste- en tweegeneratietechnieken die het vooral van haar puzzels moest hebben. Ook mooie aankleding/attributen, maar het verhaal leek meer opgehangen aan de puzzels en de aankleding dan omgekeerd.
Ook complimenten voor de service: we hadden de kamer aan het eind van de middag geboekt, maar omdat we de fiets kwamen en het een beetje warm begon te worden (zie speeldatum ;-) ), verzetten de uitbaters (een jong enthousiast stel voor wie dit een avondactiviteit is) een afspraak om om eerder op de middag te kunnen laten spelen!
De kamer kan momenteel alleen in het Frans gespeeld worden.
I've got the key, I've got the secret :-)
#92 Leuke ontdekking in het plaatsje Beauraing: drie zeer originele kamers van enthousiaste onafhankelijke uitbuiters die de kamers zelf gebouwd hebben en zich daarbij lieten inspireren door waargebeurde feiten! Wij speelden de Charles Hobbs Experience: je opdracht bestaat erin iets te stelen van de negentiende-eeuwse meesterslotenmaker Hobbs, dus is het geen verbazing dat deze kamer tjokvol met sloten en sleutels zit: in allerlei vormen en maten, want geen enkele sleutel is dezelfde (in Le Retour de Notre Dame zit dan naar verluidt dan weer geen enkel sleuteltje).
Het is een niet-lineaire kamer waarin je veel informatie-elementen door elkaar krijgt, dus een ploeg van vier lijkt ons wel aangeraden. Wij speelden de kamer met zijn tweeën en dat was flink aanpoten! Maak duidelijke afspraken over het hintsysteem (wanneer en hoe), want ik voelde me persoonlijk soms wat gestoord in mijn 'spelflow' (omdat er zoveel te doen is in de kamer).
De kamer kan in het Frans of in het Engels gespeeld worden.
All off board!
#91 Aangename verrassing tijdens een fietsreis door Wallonië! Je bent als onderzoeksjournaliste Nelly Bly betrapt en opgesloten in een kajuit van een cruiseschip. De techniek is puur eerste generatie, maar we misten de high-tech niet; aangezien de kamer niet-lineair is, valt er genoeg te doen, omdat je tal van verhaalelementen met elkaar kan combineren. We hebben wel wat tijd verloren met een priegelpuzzel waarbij de bedoeling ons wel duidelijk was, maar de uitvoering nog al wat tijd in beslag nam.
Achteraf nog leuk nagepraat met de enthousiaste tweetalige eigenaars die de kamer zelf bedacht en gebouwd hebben. De kamer kan dus zeker in het Nederlands gespeeld worden (wat in Wallonië niet altijd het geval is).
Bankelijk! Een van beste kamers in omgeving Brussel!
#90 Op en top tweedegeneratiekamer met zeer sterke verhaallijn die bijzonder goed aansluit op de puzzels en de aankleding! Er valt behoorlijk wat te doen, dus ik zou de kamer niet met twee of drie spelen, een groep van vier lijkt me ideaal.
De kamer heeft een automatisch hintsysteem dat hints begint te geven, wanneer je 'achterloopt op schema', maar die zijn dan niet altijd even gericht. Achteraf genereert het computersysteem mooie statistieken over je ontsnapping.
De kamer was op de dag dat wij ze wilden spelen oorspronkelijk niet open, maar na contact met de eigenaars konden we toch komen.
Opgejaagd wild
#83 Schitterende en uitdagende op en top tweegeneratiekamer met bijna geen slotjes, maar tal van ingenieuze puzzels en mechanismen!
Heerlijk dat er ook geen gedoe is met walkie-talkies of dat je moet wachten op hints op een scherm, maar op de eerste plaats word je door de lichten de goede kant op gestuurd en als je dan nog een zetje in de goede richting nodig hebt, krijg je een hint van via de luidsprekers van de alomtegenwoordige spelleider (er hangen overal microfoons en luidsprekers en ze volgen je op de voet).
Wij hebben te lang over bepaalde puzzels en mechanisme in het begin gedaan en wisten dus helaas niet aan de jager te ontsnappen, maar vonden het juist goed dat je dan niet met een spervuur aan hints door de kamer wordt gejaagd om ze koste wat het kost te halen.
De eigenaars zijn zelf een escapefanaten en dat merk aan het oog voor detail, de ingenieuze puzzels en het feit dat er achteraf ruimt te tijd werd genomen voor de nabespreking.
Leuke indie puzzelkamer!
#71 Leuke, door eigenaar zelf gebouwde kamer met zowel hightech- als inventieve lowtechelementen, maar vooral zeer diverse puzzels! Met drie spelers was het flink doorwerken, dus vier of vijf spelers lijkt ons ideaal in deze kamer, want er is genoeg te doen! Sfeervolle entrée van de kamer. Geen forfaitprijs voor de kamer, maar gemoduleerde tarieven op basis van het aantal spelers, dus voor wie het aandurft om de kamer met twee of drie te spelen, is de kamer zeer budgetvriendelijk.
Ideale kennismakingskamer van niveau: reclame voor de beginnende escapers!
#72 Kamer gespeeld met drie anderen die nog niet of nauwelijks geëscapet hadden en daarvoor is ze ideaal, want ze laat goed zien dat kamers ook wel wat inventiever kunnen zijn dan alleen slotjes, sleuteltjes en codes. Ook de speler die twee middelmatige kamers had gedaan, was aangenaam verrast en vond deze een stuk beter. Duidelijk verhaal, enkele originele puzzels en leuke doeopdrachten die samen met de aankleding (ook letterlijk, want je mag Dalton-shirts aan) goed aansluiten op het thema!
De kamers kunnen alleen in het weekend in het Nederlands gespeeld worden, maar door de week ook in het Engels. Achteraf mag je in groot pasfotohok een groepsfoto maken en krijg je een afdruk mee. Van de Dalton- en de Blacksad-kamers zijn er telkens twee, die tegelijk beginnen, zodat je samen met andere groep gebriefd wordt, wat iets minder persoonlijk is.
Gratis ontsnappen uit sfeervolle, maar koude oven
#69 Uitgangspunt voor mijn beoordeling is dat we 'Le Four' gratis mochten spelen, omdat we ook in L'Omalienne overnachtten (en anders was het nog maar €15 p.p. geweest). Je moet zonder hulp of tips uit een ovenruimte van deze voormalige bakkerij ontsnappen, want er is geen camera- of communicatiesysteem. Pure eerstegeneratiekamer met aantal creatieve zoek- en puzzelelementen waar we niet meteen op bedacht waren! Decorelementen pasten goed bij de wat creepy sfeer van de ruimte.
Helaas is er geen verwarming en is dat gedeelte van het complex slecht geïsoleerd (kou zal vroeger niet het belangrijkste probleem zijn geweest in een ovenruimte :-) ), dus kleed je op frisse dagen goed aan! Voor ons was het geen probleem, maar er zitten enkele talige elementen in de kamer die alleen in het Frans zijn, dus is het wel handig als ten minste een van de ontsnappers wat Frans kent (maar anders vindt de uitbater het geloof ik ook geen probleem dat je je telefoon mee naar binnen neemt om zaken op te zoeken).
Met 36'38 hebben we nipt het record voor twee personen verbeterd, maar hebben links en rechts een paar minuten verspild, dus misschien is een tijd onder het halfuur wel mogelijk...
Bangelijk!
#68 Heerlijk creatieve en originele eerstegeneratiekamer waar het bouwplezier van de maker van afspat! Leuke combinatie van zoek-, redeneer-, puzzel- en doe-elementen! We vlogen erdoorheen en wisten zonder hints te ontsnappen.
Zeer hartelijke ontvangst en nog een kleine puzzel+verrassing achteraf. Goede prijs-kwaliteitverhouding en tof dat de prijzen gemoduleerd zijn afhankelijk van de groepsomvang, zodat het ook betaalbaar blijft om de kamer met 2 of 3 te spelen (maar er is ook genoeg ruimte en spelinhoud voor grotere groepen, 4 of 5 lijkt me ideaal).
#52 Heerlijke, sfeervolle hotelontsnapper die qua sfeer aan Kamer 237 deed denken dankzij de mooi uitgewerkte aankleding. Ook de puzzels sloten mooi aan op het verhaal. Kamer van tweedegeneratieniveau met nog wel enkele cijfersloten, maar ook enkele ingenieuze wtf-momenten! De kamer lijkt ons vooral leuk voor escapers met al een beetje ervaring, want je moet wel goed doorwerken.
Chapeau voor de enthousiaste makers die dit na zelf slechts twee kamers gespeeld te hebben, voor elkaar hebben weten te krijgen!
Met €80/ 4p. uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.
Ze heeft haar reputatie helemaal waargemaakt: inderdaad de beste kamer die we ooit in België gespeeld hebben! Fantastische eerstegeneratie puzzelkamer met bijzonder originele, vooral mechanische puzzels, schitterende aankleding en mooie licht- en geluidseffecten die ook nog eens het spel ondersteunen. Het spelverloop voelde voor ons heel logisch en natuurlijk aan: niet dat de puzzels te makkelijk zijn, maar het was wel vrij duidelijk wat tot puzzels/spel behoort en wat niet. Bij de enige puzzel waar we zelf niet uit zijn gekomen en een hint nodig hadden, bleek dan ook dat we een informatie-element gemist hadden.
De supervriendelijke bedenker en spelleider volgde bijzonder attent, nam een gemist element achteraf nog even met ons door en had tal van tips voor andere goede indiekamers.
Niet-lineaire eerstegeneratiekamer met hoofdzakelijk (cijfer)slotjes, maar dat stoorde niet door de thematische aankleding (19e-eeuwse reisobjecten) en sommige low-tech vondsten. Kamer kan wel in het Nederlands gespeeld worden, maar de begeleiding is in het Engels of het Frans. Toen we een halfuur voor het begin van de kamer aankwamen, leek men ons aanvankelijk te willen vragen over kwartier weer terug te komen, maar mochten toch in de gezellige ontvangstruimte gaan loungen. De bestelde drankjes hebben ons door de drukte (met andere groep) nooit bereikt.
Originele technologische puzzelkamer
Originele, spitsvondige puzzelkamer, waar het haasten is van puzzel naar slotje of effect. Van het verhaal en de aankleding is echter wat minder werk gemaakt.
Solide schattenjacht
Klassieke lineaire schattenjacht (dit keer met Fort Knox als thema) met uiteraard veel kluisjes en sleutels.
Santé/Cheers/Proost!
Mooi uitgewerkt barthema, enkele zeer inventieve puzzels. Geen airco, dus in de zomer kan het er warm zijn. Niet alle medewerkers spreken goed Nederlands, dus maak duidelijke afspraken over de taal waarin de hints gegeven worden. Wel enthousiaste spelleider die ons (omdat we de laatste groep waren) nog tien minuten door liet spelen en achteraf de tijd nam om de kamer toe te lichten.